Hvad er mest væsentligt for CleverCoffee?

Dobbelt Væsentlighedsanalyse

CleverCoffee Dobbelt Væsentlighedsanalyse

Dobbelt Væsentlighedsanalyse

EU har indført nye regler for, hvordan (store) virksomheder skal rapportere om bæredygtighed. Det første skridt for virksomheder er at foretage en vurdering — en såkaldt dobbelt væsentlighedsanalyse — for at afgøre, hvilke bæredygtighedsområder der er mest relevante for dem. Denne vurdering tager højde for både virksomhedens påvirkning af verden og verdens påvirkning af virksomheden — deraf det “dobbelte” perspektiv (Erhvervsstyrelsen 2025).

Hvorfor?

Som den vidende læser måske har gættet, er CleverCoffee ikke omfattet af det nye EU-direktiv, CSRD, som indtil videre kun gælder meget større virksomheder.

Men vi er ikke bange for at tage ansvar – og derfor har vi lavet vores første dobbelte væsentlighedsanalyse som en del af årets Transparency Report.

Vi havde flere grunde til at gøre dette, men de to vigtigste var:

At tale samme sprog

Som leverandør til mange virksomheder, der er omfattet af CSRD, vil vi uundgåeligt skulle navigere i disse krav. Ideelt set bliver rapporteringsstandarderne (ESRS) et fælles sprog.

At udfordre vores egne antagelser

Vi kender vores egen virksomhed godt, men nogle gange er det værdifuldt at tage et skridt tilbage og se kritisk på os selv. Vi håbede, at denne proces kunne hjælpe os med at prioritere vores indsats.

Vi fandt processen både spændende og øjenåbnende, og vi glæder os til at dele vores indsigter med jer.

Hvordan gjorde vi det?

Vores dobbelte væsentlighedsanalyse følger vejledningen i de nye European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Vi var heldige at få værdifulde input fra kyndige partnere undervejs, som hjalp os med at forfine vores proces og metode.

Som rammeværket foreskriver (Europakommissionen 2023), undersøgte vi vores væsentlige påvirkning indefra og ud (impact materiality) og udefra og ind (financial materiality). Det gjorde os i stand til at kortlægge påvirkninger, risici og muligheder effektivt.

Vi vurderede datapunkter både for væsentlig og finansiel betydning på en skala fra 1–5, baseret på kvalitative og kvantitative kriterier defineret i samarbejde med virksomhedens ledelse. Selvom vi fastsatte en tærskelværdi på 3,0, anvendte vi vægtede justeringer, hvilket betød, at visse datapunkter blev betragtet som betydningsfulde, selvom deres gennemsnitlige score lå under tærsklen.

Resultat af analysen

Fire generelle indsigter

  • Vi er ambitiøse. Vi scorer generelt højt over hele linjen. Det skyldes, at vores faktiske påvirkning er betydelig, og at vi grundigt vurderer vores potentielle påvirkning og tager den alvorligt.
  • Vi er ikke en global organisation. Det betyder, at vores “scope” scorer relativt lavt, fordi vi har anvendt en bred skala. Nogle højt scorende initiativer fremstår mindre væsentlige, fordi deres rækkevidde er begrænset.
  • Vi har stor viden om vores kaffe. Den samme indsigt skal vi overføre til vores partnerskaber omkring kaffemaskiner.
  • Vi har en balanceret påvirkning. Ingen enkelt del af vores forretning er overvældende vigtigere end de andre.

Ved første øjekast var resultaterne af analysen ikke særligt overraskende. Når det er sagt, afslørede processen vigtige nuancer, som ikke kan fanges i et simpelt diagram. Her er fem nøgleområder, der blev identificeret som mest betydningsfulde:

S2 – Arbejdere i værdikæden & S3 – Berørte lokalsamfund

Analysen bekræfter vores fokus på mennesker i værdikæden. De, der er involveret i vores forretning – direkte eller indirekte – er vores vigtigste prioritet.

Vi har allerede stærke initiativer som direkte handel, præmiebetalinger og tætte relationer med landmænd – og disse skal bevares. Samtidig har vi identificeret forbedringsområder, især hvad angår underleverandører af kaffemaskiner. Mennesker er kernen i vores forretningsmodel og vil fortsat være i centrum fremadrettet.

E1 – Klimaforandringer

Klimaforandringer er en væsentlig bekymring for vores forretning. Det udgør store risici for kaffebønder, og i den anden ende af værdikæden har vores produktion og slutbrugere et højt energiforbrug (se Vores Udledninger, side 42-48). Vi er nødt til at gøre noget ved denne ubalance.

Selvom vi har effektfulde klimaprojekter, virker deres samlede betydning lavere på grund af deres begrænsede omfang. Vi skaber en meningsfuld påvirkning i forhold til vores størrelse. Nu er det tid til at udvide den påvirkning i takt med, at vi vokser.

E4 – Biodiversitet og økosystemer

Her ser vi styrken i at fokusere på få, men meget effektive, initiativer. Vores projekter med skyggetræer i Honduras, naturreservater i Brasilien – og et potentielt lokalt biodiversitetsinitiativ – har markant forbedret vores impact-score for E4.

Dog eksisterer der stadig biodiversitetsrisici – såsom transport med store containerskibe – som vi har svært ved at påvirke.

G1 – Forretningsadfærd

Virksomhedens adfærd er grundlaget for alle andre påvirkningsområder. Måden vi driver forretning på, er mindst lige så vigtig som produktet – hvis ikke mere. Det afspejles i vores certificeringer, virksomhedskultur og feedback fra interessenter.

For os er ansvarlig forretningsadfærd ikke en valgfri tilføjelse – det er integreret i alt, hvad vi gør.

Ikke alt kan måles

Selvom vi værdsætter de strukturerede, datadrevne indsigter fra denne analyse, bliver vi også mindet om en vigtig sandhed: ikke alt kan sættes på formel.

Hvordan måler man langvarige relationer eller vidensdeling mellem producenter? Nogle ting bør forblive som historier og levede erfaringer – uden at blive presset ind i et skema.

Fremtiden for dobbelt væsentlighed hos CleverCoffee

Vi vil fortsætte med at udføre dobbelte væsentlighedsanalyser for at sikre, at vi fokuserer på de mest relevante områder af ansvarlighed.

Næste gang ønsker vi at inddrage eksterne eksperter og branchekollegaer for at få nye perspektiver. Vi planlægger også at udvikle endnu mere detaljerede vurderingsmodeller, så vores evalueringer bliver mere gennemsigtige og præcise.

Hvad nu?

Tre konkrete tiltag vi sætter i gang

  1. Styrke leverandørinddragelsen. Vi har tætte relationer med nogle af vores leverandører, men andre er stadig mere fjerne. Vi ønsker at øge engagementet og få dybere indsigt i deres aktiviteter.
  2. Opsætte målbare ESG-mål. For at forbedre vores evne til at måle fremskridt har vi udarbejdet en liste over nøgledata, som vi vil forbedre inden næste rapport.
  3. Udvide vores rækkevidde. Mange af vores initiativer scorer højt i skala, men deres samlede omfang er begrænset. Vi vil inddrage flere partnere, interessenter og udvide vores påvirkning yderligere.

Hvordan klarer vi os?

ESRS Performance & Benchmarks


ESRS Standard

Unit

2023

2024

 
2025 target
Climate Change
Scope 1 (kg CO2e)*

5,680

7,079

<10,000
- pr kg coffee* 0.17 0.17 <0.17
Scope 2 (kg CO2e)*
0

0

0
- pr kg coffee* 0
0

Scope 3 (kg CO2e)*

17,339

-996,373

<0

- pr kg coffee*

0.52

-24

<0

SBTi

N/A 

N/A 

Target
approved

Electric transportation for meetings and events (% of total km)

42%

91%

>90%

Share of customers using green power

N/A

~50%

>60%

Share of primary suppliers using green power

29%

25%

>25%
Biodiversity
Number of trees planted

50

1000

6,500

Share of coffee imported with biodiversity projects (must cover >40% of area)

57%

88%

>88%
Pollution
Organic coffee (kg)

4968

14352

>15000
Circular Economy
Waste for incinteration (kg)

221

276

<250

Waste for recycling (kg)

782

977

<1100

Circular Packaging (# of RE-ZIP bags)

50

600

>600
Total Scope 3 -996.37
Own Workforce
Gender distribution of full-time employees (% M/F)

100/0

66/33

50/50

Gender distribution of part-time employees (% M/F)

50/50

66/33

50/50

Gender distribution of board members (% M/F)

N/A

40/60

min. 50% female
Workers in value chain
Number of full-time living wages covered by premium paid above market price

N/A

24

>25

Share of primary suppliers who have signed Code of Conduct

50%

50%

70%

Share of primary suppliers with certification of worker conditions

29%

38%

>50%

Average duration of partnership with primary suppliers (years)

3.5

4

5

Share of primary supplier visited/met physically

63%

75%

min. 75%
Affected Communities
Amount of purchase data donated to SCTG

100%

100%

100%

Number of voluntary social projects in DK

0

0

1
Consumers and end-users
Certified with D-seal (yearly recertification)

-

Yes

Yes
Business Conduct
Share of total coffee from direct trade

89%

98%

98%

Weighted avg. above market price paid to farmers

53%

40%

>40%

Certified B Corp 

Yes

Yes

Yes

Whistle blower cases

-

1

0

Bestil et eksemplar

Få indsigt og læs spændende artikler i vores seneste rapport