FAQ

Bestillinger og abonnementer

Vi bestræber os på at sende alle bestillinger senest den følgende hverdag efter, at din bestilling er blevet lagt. I tilfælde af, at dette ikke kan lade sig gøre, vil du blive kontaktet af os. Du vil også få besked, når din forsendelse er på vej.

Vi sender via PostNord, og den forventede leveringstid er 1-2 hverdage. I højsæsoner eller omkring helligdage kan der være korte forsinkelser. Er din vare ikke på lager, så kan der være forlænget leveringstid.

Hvis du ønsker at returnere et produkt, er det afgørende, hvilken produkttype, du har købt. Er der tale om ristede kaffebønner, kan vi desværre ikke tilbyde returnering, uanset om forseglingen er brudt eller ej.

Har du et andet produkt, som du ønsker at returnere, skal du blot kontakte os her, så finder vi en løsning. OBS! På f.eks. renseprodukter eller papirfiltre er det vigtigt, at forseglingen ikke er brudt.

Dit abonnement kan til hver en tid sættes på pause, og der er ingen gebyrer ved pause eller opstart.

Du har fået en mail under oprettelsen af dit abonnement med et link til din abonnementoversigt. For at sætte dit abonnement på pause en enkel måned, går du blot ind og skipper næste levering inde på din abonnementoversigt, hvor du administrerer dit abonnement.

Du kan også finde din abonnementoversigt på hjemmesiden på din CleverCoffee-bruger, hvis du har oprettet en.

Vil du sætte abonnementet på pause i længere tid, kan du skrive til os, og så hjælper vi dig med at sætte det på pause i det tidsrum, du ønsker.

Hvis der er noget, der driller, eller du har spørgsmål, så kontakt os endelig!

Vi sender som standard alle abonnementerne den første onsdag i hver måned.

OBS! Når et nyt abonnement tegnes, bliver kaffen umiddelbart sendt afsted med det samme – medmindre abonnementet er bestilt på eller efter den 25. i en given måned. Ved bestilling på eller efter den 25., får man sin første levering af kaffeabonnement samtidig med alle andre – altså den første onsdag i den følgende måned.

Man kan dog kontakte os på support@clevercoffee.dk, hvis man ønsker at få tilsendt en forsendelse af den indeværende måneds kaffe.

Læs mere om kaffeabonnementer her.

Hvis du bestiller kaffen inden den 25. i en given måned, så får du dit kaffeabonnement for den indeværende måned. Altså bestiller du kaffen den 15. marts, modtager du kaffen nogle få dage efter.

Hvis du bestiller kaffen på eller efter den 25. i en given måned, får du først kaffen for den næste måned. Altså bestiller du den 25. marts, får du din levering af kaffeabonnement den første onsdag i april måned.

Ønsker du kaffen fra den indeværende måned, når du bestiller efter den 25., kan du sende os en mail på support@clevercoffee.dk og høre, om vi har mere på lager.

Du kan til enhver tid annullere dit abonnement.

Du har fået en mail i forbindelse med oprettelsen af dit abonnement. I mailen er der et link, som giver adgang til din abonnementoversigt. Her kan du annullere dit abonnement.

Du kan opså tilgå din abonnementoversigt på hjemmesiden fra din CleverCoffee-bruger, hvis du har oprettet en.

Filterkaffe- og espressobrygning

Vand er en af de vigtigste og desværre også mest oversete variabler i kaffebrygning. Vand spiller en stor rolle i kaffens smag og dit udstyrs sundhed og levetid, derfor anbefaler vi, at du benytter dig af filtreret vand. 

Til filterkaffe anbefaler vi vand med en total hårdhed mellem 25 og 100 ppm. Det giver mest transparens og sødme i smagen. Vores vand i risteriet har en total hårdhed på ca. 45 ppm.

Til espressobrygning anbefaler vi vand med en total hårdhed mellem 60 og 125 ppm. Det giver mest balance og beskytter dit udstyr mod kalkaflejringer.

At få godt bryggevand derhjemme kan være udfordrende. Den bedste løsning er at få installeret et vandfilter direkte på vandtilslutningen enten direkte til en maskine eller til et eksternt udtag. Vandfiltret vil beskytte dit udstyr, og du vil opleve markant forbedret smag i kaffen.

Hvis det er ikke muligt at få installeret et vandfilter i dit hjem, anbefaler vi følgende:

  • At købe blødt og filtreret mineralvand på flaske (F.eks. Nornir fra REMA1000)
  • At filtrere hanevand med en BWT Aqualizer filterkande
  • At købe demineraliseret vand (beregnet til indtagelse) og blande Third-Wave-Water poser i

En anden løsning kan være at spørge din lokale café, om det er muligt at købe bryggevand fra dem. Det er ikke altid muligt, da det ofte er tidskrævende for virksomheden, men det kan være en god og bæredygtig løsning. Husk din egen beholder og forvent ikke et ja.

Alle vores kaffebønner er 'omni-ristede'. Det betyder, at de er ristet på en meget specifik måde, som gør, at de egner sig godt til både filterkaffe og espresso. 

Så hvilke bønner du skal vælge, afhænger af hvilken smagsprofil du leder efter.

Vores Impact-serie er ristet en anelse mørkere end vores andre kaffer. Derfor er de anbefalet, hvis du gerne vil have en fyldig smag med søde og behagelige noter som chokolade, nødder, vanilie mm. Impact-serien kalder vi ‘crowdpleasere’ fordi man med stolthed kan servere dem til alle. Nogen foretrækker Impact-serien til espressodrikke med mælk, da fyldigheden spiller godt op mod den skummede mælk i eksempelvis en flat white eller cappuccino. 

Alle vores andre kaffer - dem vi kalder ‘premium’ kaffer - varierer mere i smagsprofilerne. Det er her kaffen som smagsoplevelse virkelig foldes ud. Her kan du forvente en anelse mere syre og ofte frugtnoter - dog altid i en fornuftig balance. Vi udgiver en ny premium-kaffe hver måned, så her har du løbende mulighed for at gå på opdagelse i nye kaffer fra hele verden.

Der findes mange myter om, hvordan man bedst opbevarer kaffebønner, så de bevarer deres smag og aroma - mange af dem er dog en anelse kreative og der er ikke håndgribelige beviser for at det rent faktisk fungerer.

Overordnet set skal kaffebønner helst opbevares et mørkt, tørt og køligt sted. Derfor er køleskabet ikke et godt sted, da det ofte er fugtigt. Et køkkenskab kan være et fint sted, så længe det f.eks. ikke er over et komfur eller en elkedel. Find et sted, hvor der er mindst muligt fugtighed, lys og varme.

Det er meget normalt, at folk hælder kaffe over i en anden beholder, når de modtager den. Vi anbefaler dog, at du opbevarer vores bønner i den pose, du modtager dem i. I posen er der en envejsventil, der sikrer, at luften kan sive ud, når bønnerne afgasser. Posens lynlås er lufttæt og bremser oxideringsprocessen, derfor holdes bønnerne friske og smagsfyldte i ugevis.

Vores grundopskrift for espresso er 20g kaffe til 40g brygget espresso på 28 sekunder. Mængden af kaffe holder vi konstant, mens mængden af brygget espresso er en variabel, som vi ændrer på alt efter hvilken kaffe, vi brygger med. Vi sigter efter en bryggetid på 25-30 sekunder uanset opskrift.

Vi justerer på mængden af brygget espresso for at nå frem til den bedste balance, men du kan starte med at følge denne tommelfingerregel:

  • Ved kaffer med høj transparens og aromatisk intensitet sigter vi efter en større mængde brygget espresso f.eks. 50-60g.
  • Ved kaffer med høj sødme og meget fylde sigter vi efter en mindre mængde brygget espresso f.eks. 40-50g.

Vi anbefaler, at man brygger med 20g kaffe i filterkurven, da det giver et mere tilgivende bryg, mere jævn ekstraktion og bedre balance i smagen.

Der findes mange filterkurve i forskellige størrelser til espresso, og det kan være svært at finde ud af, hvilken man skal bruge. Vi oplever, at når man brygger med 20g kaffe i en 20g præcisions-filterkurv fra IMS får man den absolut bedste og mest jævne ekstraktion med langt de fleste maskiner og kværne -  derfor er det også den model, som vi bruger i alle vores espressomaskiner. 

Hvis du ønsker en anden størrelse på filterkurven, anbefaler vi også IMS præcisions-filterkurve i størrelserne 15g, 18g og 22g.

Vi anbefaler IKKE, at man benytter sig af meget små filterkurve, som f.eks. en 7g singleshot filterkurv. Ved filterkurve under 15g skal man kværne så fint, at det leder til en mindre jævn ekstraktion.

Bæredygtighed og ansvarlighed

I øjeblikket har vi én CO2-neutral kaffe i vores sortiment. Den hedder Impact No. 01 og blev lanceret i starten af 2023. Kaffen er CO2-neutral ift. NetZero standarden, og blev det i samarbejde med kooperativet SanCoffee og kaffefarmen Santa Clara i Brasilien. NetZero betyder, at vi har reduceret kaffens udledninger med mere end 90% før vi har kompenseret for de sidste udledninger.

Vi har et ønske om, at vi med tiden kan få flere CO2-neutrale kaffer, men det kræver et kæmpestort arbejde for de enkelte kaffefarmere at beregne og minimere deres CO2-aftryk, hvilket er både tidskrævende og dyrt. Bedre betaling for kaffen kan dog være med til at muliggøre, at flere kaffebønder får råd til at investere i det.

Antallet af økologiske kaffer i vores sortiment ændres løbende, alt efter hvilke kaffer, der er i sæson og hvilke kaffer, vi har valgt at købe. Hvis en kaffe er certificeret økologisk, vil det altid være tydeligt markeret på produktsiden.

Som en fast del af vores sortiment har vi dog kaffen Impact No. 02. Den er certificeret økologisk, altså dyrket uden brug af syntetisk gødning eller pesticider, dyrket i skove for maksimal biodiversitet og handlet direkte med det farmer-ejede kooperativ Cafesmo i Honduras. Den er altid et godt bud på en økologisk, ansvarlig og bæredygtig kaffe.

Vi bliver ofte spurgt, om vores kaffe er Fairtrade eller hvorfor den ikke er? Sandheden er, at vores kaffe ikke er Fairtrade, fordi det ikke er ambitiøst nok.

Fairtrade skal være med til at sikre en bedre og mere stabil indkomst til verdens kaffefarmere igennem en minimumspris. Desværre er prisen, som de sikrer, stadig alt for lav og desuden koster det penge for kaffefarmeren, at blive Fairtrade-certificeret.

Hos CleverCoffee ønsker vi også at skabe en bedre tilværelse for kaffefarmere, og give dem midlerne til selv at investere i deres produktion. Det gør vi ved, at vi betaler en pris, der er langt højere end Fairtrades minimumspris. I stedet for at sætte en fast minimumspris, bliver vores pris bestemt ud fra kaffefarmerens omkostninger og kvaliteten af kaffebønnerne. På den måde sikrer vi, at kaffefarmeren bliver retfærdigt betalt.

Vi ville også ønske, at certificeringer som Fairtrade var ambitiøse og troværdige, men desværre kan man ikke regne med, at kaffefarmeren får en indkomst, som han kan leve af, med et Fairtrade-mærke på posen.

Hvis du er mere nysgerrig, kan du i vores Transparency Report 2022 finde alle kaffer, vi købte i 2022, og hvad vi betalte for dem.

Det kan være utrolig svært at definere bæredygtighed, og dermed hvilke kaffer, der er eller ikke er bæredygtige. Hos CleverCoffee fokuserer vi på den sociale og miljømæssige ansvarlighed i vores produkter, altså at produktet på ansvarlig vis kan blive ved med at produceres.

Derfor indgår vi i samarbejder, der bedst muligt tilgodeser miljøet og kaffefarmerens interesser. Det kan være ved at minimere kaffefarmens CO2-aftryk, minimere vandforbruget i bearbejdningen eller ved at dyrke kaffen i skoven og derved øge biodiversiteten.

Derudover betaler vi væsentligt mere for kaffen, hvilket er med til at forbedre leveforhold blandt kaffefarmere. Det giver dem også flere penge mellem fingrene til at investere i at forbedre både kvalitet og bæredygtighed. Og vi offentliggør hvad vi betaler!

I risteriet arbejder vi på at minimere vores produktions aftryk på klimaet. F.eks. ved at bruge en ekstremt energieffektiv kafferister, der bruger omtrent 80% mindre energi end vores gamle kafferister, og ved at pakke kaffen i mono-materielle poser, der kan affaldsorteres som plastik.

I alt hvad vi gør, forsøger vi at finde de mest ansvarlige løsninger. Derfor mener vi, at ja -  hvis du køber kaffe hos os, køber du noget af det mest ansvarlige kaffe på markedet og er med til at gøre en forskel for kaffefarmere og miljøet.

Certificerede B Corporationer er virksomheder, der bruger forretning til at lave et positvt aftryk på verden. De bekymrer sig om deres medarbejdere, miljøet og deres indvirkning på verden. Og de handler ikke bare med ord, de sætter handling bag ordene.

At være en B Corp (Certified B Corporation) betyder, at en virksomhed er officielt certificeret af den uafhængige nonprofit-organisation B Lab, som evaluerer virksomheders sociale og miljømæssige præstationer ud over deres økonomiske succes. For at opnå denne certificering skal virksomheden opfylde strenge standarder for social ansvarlighed, miljømæssig bæredygtighed og gennemsigtighed.

Net-Zero Standard er et værktøj til virksomheder, lande eller andre grupper, der sigter mod at opnå netto-nul udledning af drivhusgasser. Standarden er et svar på den presserende nødvendighed for at skabe en fælles reference for, hvordan vi skal bære os ad med at reducere vores udledning, og hvordan vi bedst muligt kompenserer for den.

Net-Zero Standard består af en række af retningslinjer, der er udarbejdet af mere end 1200 eksperter fra mere end 100 forskellige lande. 

For at leve op til virksomhedsmålene for Net-Zero 2050 skal man opnå følgende:

  • En reduktion på mere end 90% af virksomhedens Scope 3 udledninger af drivhusgasser før 2050
  • Kompensation for den resterende udledning af drivhusgasser, så “NetZero-emissions” opnås.

Vores kaffe Impact No. 01 lever op til kravene for Net-Zero Standard for en CO2-neutral kaffe, da vi har reduceret vores udledninger med mere end 90% og derefter kompenseret for den resterende udledning.

Udstyr

Hjemmebrygning kan virke meget komplekst, men reelt set har du kun brug for god kaffe, godt vand, en kvalitetskværn og en vægt.

I denne artikel beskriver vi i flere detaljer, hvad vi mener, man skal bruge for at brygge verdensklasse filterkaffe derhjemme: Link til artikel

Kaffebønner

Er det første gang du køber kaffe fra os? Så kan du med fordel prøve vores ‘Taster’s Pack', som repræsenterer en bred vifte af vores sortiment - så kan du smage forskellige kaffer og finde ud af, hvad du godt kan lide.

  • Hvis du er glad for frugtige og saftige kaffer, anbefaler vi, at du prøver kaffe fra Kenya - de har saftige og ofte bæragtige udtryk. F.eks. Top Mutitu
  • Hvis du er glad for florale kaffer, anbefaler vi, at du prøver kaffe fra Etiopien - de er florale, lette og transparente i smagen. F.eks. Sookoo Qaballe
  • Hvis du er til mere runde og “balancerede” kaffer, anbefaler vi, at du prøver kaffe fra Mellem- eller Sydamerika. Selvom der er stor smagsdiversitet i Mellem- og Sydamerika, har de ofte et mere rundt og balanceret udtryk end afrikanske kaffer.
  • Hvis du har lyst til at prøve noget mere eksperimenterende, anbefaler vi, at du prøver kaffer med en “natural” eller “anaerob” proces. De har mere karakteristiske udtryk end man finder i andre kaffer. Det kunne f.eks. være El Desafio eller El Cristobal.

De kaffefarmere, som vi samarbejder med, har finjusteret deres produktion til det miljø de befinder sig i. Produktionsmetoder varierer fra region til region, men overordnet set er processen den samme.

Kaffebønnen er frøet fra det røde kirsebærlignende "kaffebær". Efter at kaffebæret bliver høstet, kan det overordnet set bearbejdes på to forskellige måder. 

Den første metode kaldes en vasket proces. Her køres bærret igennem en maskine, der mekanisk fjerner frugtkødet. Derefter vaskes bønnerne for at opløse det tynde lag sukkerstof, der sidder helt tæt om bæret. Til sidst bliver bønnen lagt til tørring for at opnå det rette vandindhold og dermed bedst mulig stabilitet og smag.

Den anden metode kaldes en “natural” proces. Her bliver hele bærret lagt til tørre, så frugtkødet tørres helt ind, imens bønnen opnår det rette vandindhold, stabilitet og smag. Efter tørring fjernes det indtørrede bær fra bønnen.

Derefter er bønnerne klar til at blive pakket og sendt afsted til kafferisteren, der rister kaffen og sælger kaffen til forbrugeren.

Hvor længe kaffebønner kan holde sin gode smag og aroma afhænger af mange forskellige faktorer. Bliver de opbevaret tørt og køligt? Er de mørkt eller lyst ristet? Bliver posen lukket helt hver gang? Er bønnerne fra Etiopien eller Costa Rica?

Med vores kaffe oplever vi, at bønnerne smager bedst imellem 2 og 8 uger efter ristningsdatoen. Vi anbefaler dog, at du drikker kaffen i løbet af de to første uger efter posen er blevet åbnet.

Hvert år udgiver vi en Transparency Report, der giver vores kunder muligheden for at dykke helt ned i vores arbejde med farmerne, i risteriet og hos vores kunder.