
Et nyt logo er blevet føjet til CleverCoffees samling.
Vi er nu valideret af SBTi og vi er meget stolte over at være en del af den videnskabeligt baserede tilgang til klimaindsats. Vores CO₂-regnskab dækker scope 1, 2 og 3, og vores kortsigtede mål er i tråd med 1,5°C-målsætningen – den mest ambitiøse inden for SBTi-rammen lige nu.
Selvom vi er glade og stolte over at være en del af SBTi, er der noget i dette forhold, vi er nødt til at tale om. Noget, som SBTi faktisk selv nævner i deres disclaimer:
SBTi-validering er en hensigt om at reducere CO₂-aftryk i fremtiden. Der er ingen forbindelse til faktiske handlinger, du har udført eller er i gang med – og ingen garanti for, at du når det mål, du har sat.

Vi skal alle arbejde vidensbaseret - ikke?
SBTi har bygget deres rammeværk på reglerne og retningslinjerne fra GHG-protokollen med IPCC-rapporten som baggrund. Denne struktur sikrer, at alle arbejder mod det samme ultimative mål: at holde den globale temperaturstigning under 1,5 grader.
For at nå det mål skal alle gøre en indsats og reducere deres udledninger - drastisk. Og det er netop derfor, SBTi’s vision er så stærk. Den hjælper aktivt virksomheder med at sætte ambitiøse og videnskabeligt forankrede reduktionsmål.
Vi er ikke de eneste, der er begejstrede for tilgangen. Ifølge SBTi Intelligence steg antallet af virksomheder med videnskabsbaserede mål med 102 % alene i 2023 sammenlignet med tidligere år. Store virksomheder og organisationer begynder at stille SBTi-validerede mål som krav til deres leverandører. Langsomt bliver SBTi-logoet et symbol på seriøs klimaindsats.
Men som nævnt i SBTi's egen disclaimer: Et mål er kun et mål – ikke en validering af faktiske handlinger.
Hvad er vigtigst?
One-size er ikke for alle
Ifølge SBTi-rammen er første skridt mod net-zero at:
"reducere scope 1, 2 og 3-emissioner til nul eller et restniveau, der er i overensstemmelse med at nå net-zero på globalt eller sektorniveau i godkendte 1,5°C-scenarier."
For de fleste virksomheder betyder det, at man skal reducere 90 % af sine emissioner, før man må kompensere med CO₂-fjernelse.
Og her kommer dilemmaet. For der er jo altid ét, ikke?
Scenarie 1
Forestil dig, at du er leder af en stor virksomhed. Du har penge til at investere i den grønne omstilling, men de seneste år har du fokuseret mere på at skabe overskud til dine investorer. Nu har du indset, at klimaforandringer er virkelige (eller at det er god forretning at være "grøn"), og du vil gerne gøre noget ved det.
Du starter med et temmelig dårligt udgangspunkt, når det gælder CO₂-regnskab, fordi du ikke har tænkt over det før. Lad os sige, at du udleder 10.000 tCO₂e årligt. For at reducere 90%, skal du reducere 9.000 tCO₂e væk – og så kompensere de sidste 1.000 tCO₂e med CO₂-kompensation.
Du begynder at optimere produktionen. Skifter til grøn strøm. Udskifter maskiner, biler og udstyr til el. Du sorterer affald, køber genbrugsmaterialer og indfører nye interne retningslinjer for rejser og kantine. Nu har du allerede reduceret meget – og både dine kunder og SBTi jubler. Du er en helt for klimaet!
Scenarie 2
Forestil dig så det modsatte. Samme type virksomhed – men du har i årevis kørt forretningen bæredygtigt, fordi du vidste, det var klogt og langsigtet. Du har allerede fjernet alle lavthængende frugter (grøn strøm, affald, rejser osv.). Nu står du tilbage med de sidste udledninger – dem, det er sværest at komme af med.
Dine kunder begynder nu at kræve, at du forpligter dig til et klimamål. Problemet? Du udleder på grund af din tidligere indsats kun 500 tCO₂e årligt. For at reducere 90%, skal du skære 450 tCO₂e – men der er ikke meget tilbage at reducere i en allerede optimeret forretning.
Det betyder, at du ikke kan leve op til SBTi-kravene for net-zero, og dine kunder begynder at undre sig over, hvorfor du ikke forpligter dig seriøst til CO₂-reduktion.
Kan du se pointen?
Selvom vi alle skal tættere på nul, gør den nuværende ramme og samfundets forventninger billedet lidt mudret:
Hvad er vigtigst – et lavt CO₂-aftryk eller en stor reduktion?

Forstå mig ret
Vi har brug for SBTi - mere end nogensinde
Nu er der en overhængende risiko for, at nogen misforstår min pointe og tror, at vi ikke kan lide SBTi, ikke tror på standarden, eller mener, at lav-emissionsvirksomheder burde have særbehandling.
Det er ikke tilfældet.
Vi har brug for SBTi’s arbejde mere end nogensinde, for alle skal reducere deres emissioner – også dem, der allerede udleder lidt.
Styrken ved SBTi er, at det giver virksomheder på tværs af brancher og størrelser et konkret og fælles rammeværk. Og det kan være en stor hjælp i den udfordrende opgave, det er at reducere sine emissioner. Og enhver hjælp – uanset form – er nødvendig for vores planet.

Min pointe er...
... at SBTi-rammen er designet til at hjælpe virksomheder med at sætte mål om at reducere store mængder emissioner - ikke til at validere om de allerede har gjort det, om de er “grønne” eller om de udleder lidt.
Det handler (kun) om en intention:
At reducere sit CO₂-aftryk med en vis procentdel fra et bestemt udgangspunkt.
Efter processen med det eftertragtede klima-stempel, sidder jeg tilbage med et spørgsmål:
Er SBTi et passende værktøj for alle til at vise, om de er seriøse omkring CO₂-reduktion? Nej.
For vi har alle forskellige udgangspunkter. Og vigtigst af alt: SBTi fortæller os intet om, hvad en virksomhed har opnået – eller rent faktisk vil opnå – kun hvad de lover at opnå.

Vi fortsætter - på samme måde
Hvad gør vi så nu?
CleverCoffees CO₂-regnskab er nu valideret af SBTi med både et kortsigtet og et langsigtet mål. Vi vil vise vores kunder, at vi arbejder aktivt og seriøst med at reducere vores CO₂-aftryk.
Vi lover dig dette:
✔︎ Vi vil fortsat offentliggøre vores udledninger og kompenseringer med gennemsigtighed.
✔︎ Vi vil fortsætte med aktivt at arbejde på at reducere vores udledninger.
✔︎ Vi vil fortsætte med at vise ærlige data om vores fremskridt.
... præcis som vi gjorde før vores SBTi-validering.

Skrevet af Johanne Thygesen
Development Coordinator
CleverCoffee