Velkommen til vores nye hjemmeside og webshop. Skulle du opleve en fejl, så giv os endelig besked. Tak for din støtte!
Category / News / Articles
Category / News / Articles

Det handler om at gøre business bæredygtigt

Opsamling fra B Inspired 19. januar

Når B Inspired-netværket mødes er det på tværs af værdikæder, landegrænser og brancher, og det er ikke et spørgsmål om enten-eller. Det er et spørgsmål om, hvordan vi kan gøre det bedste for verden og samtidig sikre vores virksomheder i nuet og i fremtiden

”Se-mig”-mentaliteten er pakket helt væk, når vi mødes i netværkets rammer. Her handler det om, at vi alle er enige om, at vi vil det bedste for verden – og vi vil det nu! I stedet for at fremhæve os selv, mødes vi et forum, der takler de dilemmaer, der rammer i hverdagen og vores fælles ønske om at give de næste generationer lige muligheder er drivkraften bag værket. Det handler ikke kun om generationer her i Danmark – det handler også om resten af verden.

Sidste B-Inspired-møde blev naturligvis holdt online og af flere årsager. For udover at situationen ikke tillader der, så havde vi også Allan Botrel og Ana Claudia med på forbindelsen fra Brasilien. Business Developer hos kaffekooperativet SanCoffee i Brasilien, Allan Botrel, beskriver bæredygtighed som ”evnen til at bevare ressourcer og holde en aktivitet kontinuerligt, så fremtidige generationer kan have mindst lige gode muligheder for at trives på vores planet". Og i dette er deltagerne i B Inspired-netværket enige. Vi må handle med omtanke for de generationer der kommer efter os selv.

Bæredygtighed skal være mere end et buzzword

"Bæredygtighed var ikke så almindeligt, da SanCoffee startede, men bekymringen om miljøet og det sociale ansvar har været til stede på kaffefarmene fra starten", siger Allan Botrel. For SanCoffee ligger værdien ikke i ordlyden, men i ordets natur, og det er langt fra alle, der har sammen forståelse, når vi taler om bæredygtighed.

Karin Hansen fra FoodEfficiency arbejder til daglig med rådgivning indenfor bæredygtighed i fødevarebranchen. Hun oplever, at virksomheder i den anden ende af forsyningskæden ser bæredygtighed som et omkostningsfokus inden for deres egen organisation. Tanken om bæredygtighed når ikke udenfor organisationen, og tanken falder derfor heller ikke på påvirkningen i samfundet eller i forsyningskæden. 

Hun uddyber desuden, at der i fødevareindustrien fortsat er højere fokus på pris end på kvalitet. Denne attitude indikerer, at den bæredygtighed, der nu er kommet ord på hos SanCoffee, ikke stemmer overens med den bekymring omkring pris der findes i fødevarebranchen. Karin oplever, til trods for dette, en stigende interesse for den bæredygtighed og ansvarlighed for verden, som også Allan fra Brasilien kan savne.

Vain Dane Athletic producerer sportstøj af efterladt plastik og ødelagt fiskenet, og CEO Tina Søegaard-Pedersen mener, at hun i branchen er udfordret af at “bæredygtighed er en greenwashings-effekt”, og at denne har fundet god grobund i tøjbranchen. Hun mener at virksomheder i branchen nu kan sælge sig selv på, at det produkterne er bæredygtige fordi tekstilet er lavet af genanvendte materialer. Det er ifølge Søegaard-Pedersen i sig selv ikke bæredygtigt.

”Man skaber stadig et merforbrug og oftest er det stadig de samme underbetalte mennesker, der syr tøjet,” forklarer hun. Desuden er det for hende en udfordring, at forbrugeren mangler viden om det faktum, at nylon og polyester er plastik, og derfor kan blive til af de materialer hun arbejder med.

På samme måde, som vi oplever det i kaffebranchen, så mangler der en generel transparens i produktionen af de produkter, der i sidste ende lander hos forbrugerne. Det er netop denne gennemsigtighed vi i B Inspired også tager op til diskussion. Sammen skal vi finde en løsning, så vi på tværs af brancher kan blive mere transparente.

 

Hele værdikæden skal med

Hvis vi spørger Allan fra SanCoffee ind til de krav, de oplever fra deres kunder, så mener han, at det er for let.

”Det er let for virksomheder og forbrugere at være krævende, når de overfører alle risici og omkostninger til andre i værdikæden”, fortæller han. Han mener ikke, at kunderne gør det i ond mening, men at de påvirkes at markedsføring, der ikke har hele fortælling med.

Hos CleverCoffee oplever vi, at vi gennem dialog kan skabe en fælles forståelse for, hvorfor ansvarlighed er vigtig. For os er det vigtigt, at vi inviterer hele værdikæden ind i dialogen. På den måde skaber vi et rum, hvor vi rent faktisk skal forholde os til hinanden og ikke bare sætte hovedløse krav uden at kende konsekvenserne heraf. Kaffen koster mere, jovist, men det skyldes, at vi helt ned i maven bekymrer os for de leverandører, vi handler med. Vi kan med andre ord godt blive enige om, at der skal skabes troværdighed og gennemsigtighed hele vejen gennem værdikæden, men det kan være lettere sagt end gjort.

Anne Jensen, der er chef for branding og bæredygtighed hos AGF, oplever det som en stor udfordring at få hele værdikæden med, når hun arbejder i større skala indenfor event- og sportsbranchen. For hende er det derfor også vigtigt at finde en balance mellem de store og små skridt i den rigtige retning.

”De små skridt er ikke nok, men det skal ikke holde os tilbage fra at tage dem på vejen mod de større,” siger Anne Jensen under B Inspired-mødet.  

 

Fælles bevægelse skaber engagement 

Det er netop dialogen omkring de store og små skridt, der skal hjælpe os alle på vejen til den rigtige retning. Nogle af deltagere har allerede fundet et fællesskab i B Inspired-netværket, som giver mening. Selvom netværket er udsprunget af ønsket om en B Corp-certificering, er det også et fællesskab, hvor alle hjælper alle, og hvor det ikke er et spørgsmål om at være bedst i verden, men bedst for verden. B Corp er en af de strengeste bæredygtighedscertificeringer, der er.

I Brasilien har SanCoffee og Allan Botrel taget det idealet om at være bedst for verden til sig og han fortæller at ”B Corp giver et mere meningsfuldt og bredere perspektiv end produktcertificeringer (Fair Trade, UTZ / Rainforest, 4C, red.), samtidig med, at det er mindre restriktivt og bureaukratisk. B Corp og FNs SDG-ramme hjælper os med at organisere og præsentere forskellige handlinger og initiativer inden for bæredygtighed”.

Hos CleverCoffee venter vi fortsat på godkendelsen af vores B Corp-certificering, men det skal ikke forhindre os i at skabe et fællesskab, hvor vi alle ønsker at tage ansvar og skabe engagement. Dette er netop grunden til, at B Inspired er så vigtig for os, og vi håber at endnu flere vil tage del i fællesskabet, således vi kan lærer af hinanden og sammen.

 

Det næste B Inspired-netværksmøde finder sted d. 17. marts 2021, og vi vil rigtig gerne have dig og din virksomhed med uanset om i lige er begyndt eller er langt i jeres bæredygtige rejse.

Vil du have nyheder direkte i din indbakke?

Lad os være email-venner
Intet spam. Kun goodies!

Følg os på Instagram