Bagpå Probat’en sidder en avanceret konstruktion, der gør det muligt for én og samme motor at udføre tre forskellige opgaver:

  1. Trække tromlen rundt
  2. Trække blandearmene i cooling tray’en rundt (funktionen kan aktiveres/deaktiveres)
  3. Trække varm luft ud af enten tromlen eller cooling tray’en (effekten er fuldt justérbar, men den kan dog kun én af tingene ad gangen, og man kan dermed ikke riste og køle på samme tid.)
En imponerende bedrift, at den mere end 50 gamle motor bare trækker derud af.

Dansk motor

Det lille kraftværk af en motor yder 0,5 hestekræfter, og kommer fra den Odensianske virksomhed Thrige, der har dén fantastiske service, at man kan sende gamle, ødelagte motorer forbi dem til restaurering selv her 50 år efter tilblivelsen.

Som tidligere nævnt var det heldigvis ikke nødvendigt, da motoren sprang i gang første gang, den røg i CEE-stikkontakten. (Det er rent faktisk muligt at lade motoren køre på 220 volt, men for at opnå maksimal trækkraft, har jeg konfigureret den til 380 Volt.)

Det avancerede kædetræk

Nu skal du holde tungen lige i munden, for nu får du forklaringen på drivremmene og kædetrækkets funktioner: Fra motoren går der en drivrem op til et drivhjul, der kan justeres i højden alt efter, hvor stramt remmen skal køre. Det er ganske snedigt, da drivremmen formodentligt vil give sig og dermed have brug for at blive strammet op efter længere tids brug.

På samme aksel som drivhjulet, sidder der en ganske almindelig cykelkæde, der går op og trækker tromlen rundt via et tandhjul på akslen, der går igennem tromlen.

Storm P. ville ha’ været stolt af den geniale, tyske opfindsomhed.

Fra tromlens aksel kører en tandrem nedad og vinkles ind under cooling tray’en, hvor den trækker hjulet, der drejer blandearmene – når de aktiveres vel at mærke. På billedet her til venstre ses den Storm P.-værdige anordning, der gør det muligt at vinkle tandremmen 90 grader fra lodret bagpå Probat’en til vandret ind under cooling tray’en.

Nye drivremme

Da vi hentede kafferisteren, sad den originaltandremme faktisk stadig på Probat’en, men den var så mørnet, at den på ingen måde kunne bruges. Efter et par forsøg for at finde de helt rigtige størrelser, fik vi købt en ny drivrem og en ny tandrem hos en lokal maskinforretning.

Alle remdrev og kædetræk er gemt bag en beskyttelsesramme, så man skal være mere end almindelig uheldig for at komme til skade, når Probat’en først trækker til – for der er virkelig kræfter i den lille motor!

Sugetræksventilator med dobbeltfunktion

Den tredje og sidste del, som motoren tager sig af, er at trække varm luft ud af enten tromle eller cooling tray’en. Selve funktionen varetages af en sugetræksventilator, der sidder som sidste de af akslen på motoren. Den kører som udgangspunkt med en konstant hastighed – og dermed samme effekt hele tiden.

Man skifter imellem den ene og den anden funktion via et håndtag på siden af Probat’en, der hhv. åbner og lukker for luftspjældene under cooling tray’en. Når de er helt lukkede, skabes der et ensartet undertryk i tromlen under rist. Effekten kan nedtones – eller fjernes helt, ved at åbne for luftspjældene under cooling tray’en, så luften suges derfra og ikke fra tromlen.


Den varme luft fra tromlen trækkes ud igennem et rør bagpå og ind i en cyklon i skroget af kafferisteren. Her opsamles al chaff, dvs. skaller fra kafferistningen, og den varme luft ledes via ventilationsrør udenfor. For at sikre ensartet luftgennemstrømning og for at undgå brandfare, bliver rister og ventilationsrør rengjort minutiøst hver eneste gang, risteren tages i brug.

 

 


Relaterede Indlæg